Työnjohtaja Arto Savolainen kerää kitkatietoja, joita tämäkin laskeutuva kone tarvitsee.

Kitkaa ilmassa Helsinki-Vantaalla

24.03.2012
Toughbook välittää olosuhdetiedot nouseville ja laskeutuville koneille ja auttaa välttämään vaaratilanteita kentällä.

"Jarru seitsemän. Aja kiitotielle nolla neljä oikea yli yksi viiden”, kuuluu kiitotien risteyksessä seisovan auton radiopuhelimesta.

”Ajan kiitotielle oikea nolla neljä ja yli yksi viiden”, vastaa viestiin Arto Savolainen ja kaasuttaa kiitotielle, jolla pian kiihdyttää tai jarruttaa lentokone.

Savolainen on Finavian kunnossapidon työnjohtaja Helsinki-Vantaan lentokentällä. Hän on juuri aloittanut aamukierroksensa ja tarkastaa kiitoteiden ja rullausteiden kitkapitoisuuksia. Traileri auton perässä mittaa radan pintaa jatkuvasti. Savolaisen vieressä raksuttaa tulostin, josta pulppuaa tasaisesti lukuja.

”Jatkuvatoiminen piirturi piirtää kitka-arvon ja nopeuskäyrän. Järjestelmä jakaa kiitotien kolmeen osaan ja antaa jokaiselle kolmannekselle keskiarvon. Lisäksi kone laskee keskiarvon koko kiitotien mitalle”, sanoo Savolainen ennen kuin pysähtyy ja pyytää lupaa seuraavan risteyksen ylittämiseen.

 

Vähemmän kerosiinia, lisää turvallisuutta

Välillä Savolainen tekee merkintöjä vihkoonsa ja näpyttelee tulostimen viereen telakoitua Panasonicin Toughbookia. Järjestelmä välittää tiedot kitkasta ja kiitotiellä olevista esiintymistä lennonjohdolle sekä bulletin-järjestelmään, jotta niitä voidaan käyttää lennonsuunnittelussa. Lentokoneet kuulevat tiedot myös ääneen luettavista tiedotteista.

”Kitkatiedot annetaan nouseville sekä laskeville koneille. Kitkataso kertoo kuinka paljon kone tarvitsee nousussa tehoa. Jos kitka sallii, kone voi tehdä fleksejä eli rajoitetun tehon lentoonlähtöjä, jolloin säästetään paljon menovettä ja melukin jää pienemmäksi”, Savolainen sanoo. Laskeutuva kone tietää, kuinka voimakkaasti sen on jarrutettava päästäkseen kiitotieltä sovitussa kohdassa.

 

Vertailtavaa tietoa Helsingistä Ivaloon

Finavia käyttää olosuhdetietojen raportointi- ja välitysjärjestelmää sekä Toughbookeja 20 lentoasemalla. Raportointi on nopeaa ja laadultaan samanlaista joka kentällä.

”Halusimme ääriolosuhteita kestävän tietokoneen, koska sitä käytetään pääsääntöisesti talvella. Nämä kestävät myös tärinää ja lämpötilan vaihtelua. Helsinki-Vantaalla on ennenkin ollut Toughbookeja, ja kokemukset olivat kartoituksessa suuressa roolissa, sanoo liikenne-aluepalveluiden päällikkö Heikki Heinijoki Finaviasta.

 

Skanneri seuloo kielletyt nesteet

Kaukomarkkinat on toimittanut Fin-avialle myös Nuctechin nesteskannereita, joiden röntgen tunnistaa EU:ssa kielletyt, pommien valmistamiseen soveltuvat nesteet. Helsinki-Vantaa toimii yhtenä EU:n testilentoasemana ja kerää kokemuksia tekniikasta.

”Skannereista on hyviä kokemuksia. Olemme saaneet hyvää palvelua Kaukomarkkinoilta, yhteydenpito päämieheen on toiminut”, kiittelee säteilyturvallisuudesta vastaava johtaja Kari Nurmela Finaviasta.

Kokeilu aloitettiin 2011, ja näillä näkymin EU-asetus nesteskannereista tulee voimaan vuoden 2013 aikana.

 

  • Kitkaa mitataan ajoneuvon perässä vedettävällä mittalaittella (Skiddometer BV11
  • Kolmesta renkaasta keskimmäinen pyörii noin 17 % hitaammin ja jarruttaa jatkuvasti
  • Jarrutusvoima muutetaan venymäanturilla liikkeeksi ja liike sähköimpulssiksi
  • Sähköimpulssi tulkitaan kitka-arvoksi
  • Toughbookilla kitka-arvot ja muut olosuhdetiedot välitetään lennonjohtoon ja lentokoneisiin
  • Kentillä 20 kpl Panasonicin Toughbook CF-31 -koneita
  • Telakoitava, luotettava, kirkasnäyttöinen 3G-laite

 

Lue myös:
Tetristä kiitotiellä

TEKSTI ja KUVAT Ville Miettinen


AIHEET

Energia

Turvallisuus

Tehokkuus

Kaukoviisas

Video

KAUKOMARKKINAT

Yhteystiedot

UUTUUDET