Sanoimme kala-aiheelle heti ”kyllä”, kertoo projektioakvaarion päällä seisova kauppias Pekka Lintumäki.

Marketti kuin teatteri

23.03.2012
Tammiston Citymarketin lattiassa ui kaloja ja digitaalisilla kuvaseinillä lainehtii vilja.

Keltainen viljapelto aaltoilee auringonlaskussa. Kun jyvät on eroteltu, ne jauhetaan myllyssä, ja jauhoista syntyy terveellistä leipää.

Romanttinen mielikuva leivän tiestä pellolta kaupan kautta kuluttajan suuhun välkehtii Tammiston Citymarketin leipäosaston seinällä Vantaalla. Minielokuva on Kaukomarkkinoiden Creation Crewn tuotosta, kuten Panasonicin kuvaseinäkin. Se näkyy esteettä kymmenien metrien päähän yli leipäosaston.

Seinän tarkoitus on herättää mukavia mielikuvia ja tarjota ostajalle elämyksiä. Tuotetarjouksia ja hintoja se ei esittele.

”Kyse on pitkäaikaisesta markkinoinnista. Nykyään pelkkä tuotteen hinnan ilmoittaminen ei aina riitä”, sanoo kauppias Pekka Lintumäki.

Neljä suurta kuvaseinää näkyvät kauas. Verkkaisessa ostosvauhdissa asiakkaan katse lepää ruudussa niin pitkään, että viesti jää alitajuntaan.

”Uskon isojen näyttöjen voimaan, ne herättävät huomiota”, sanoo Lintumäki.

Cittari sijaitsee lähellä Helsinki-Vantaan lentokenttää. Kaupassa käy runsaasti ulkomaalaisia, jotka ihmettelevät, mistä moisia ruutuja saa.

”Kiinnostus on ihan älytöntä. Elintarviketeollisuudesta tullut pyyntöjä niin, että seinille on jonoa.”

 

Lattiaheijastuksessa pyrähtelee kalaparvi

Mainossirkusta seinille ei kuitenkaan haluta. Pitkäjänteinen mielikuvamainonta edellyttää rauhallista tempoa ja tunnelmaa. Mielikuvat vaihtuvat korkeintaan kerran viikossa.

Kuvaseinät toimittanut Kaukomarkkinat myös hienosäätää muiden tekemiä mainoksia.

”Kaukomarkkinat suunnitteli näyttöjen paikat. He ovat erittäin luovaa porukkaa, jota saamme kiittää suurimmasta lasten vetonaulastamme, kalaosaston interaktiivisesta akvaariosta.”

Videotykki heijastaa lattiaan kimmeltävässä vedessä uivia kaloja. Kun kalaparvea yrittää koskettaa, se pyrähtää karkuun. Kävely akvaarion päällä saa ”veden” väreilemään.

”Halusimme lattiaan jotakin, ja Creation Crew keksi kala-aiheen. Kun näimme kokeiluversion tyhjässä kiinteistössä, innostuimme heti”, kertoo Pekan veli Petri Lintumäki.

Maito-osastolla seinässä kävelee lehmä. Pullonpalautuspisteen yläpuolella esitellään lasipulloa tai kerrotaan kierrättämisestä.

”Kaukomarkkinoilta tuli kuvaseiniin juuri sellaisia minielokuvia, joita tarvitsemme. Toivomme että elämykset jäävät asiakkaalle mieleen ja hän haluaa tulla uudestaan”, Pekka Lintumäki sanoo.

 

Creation Crew Tammistossa

Kuvaseinät

  • Neljä kuvaseinää, 5 x 2 m, maitohyllyjen päällä, leipäosastolla ja kierrätyspisteellä
  • 4 kpl Panasonicin PT-DZ6700 -projektoreita, valoteho 6000 lumenea, 1920 x 1200 kuvapikseliä

 

Kalaosaston lattia

  • Interaktiivinen lattiaprojisointi, 2,5 x 1,8 m
  • kalainstallaation ideointi ja toteutus
  • Panasonic PT-EX16, erittäin kirkas LCD-projektori, valoteho 16 000 lumenea, 1024 x 768 kuvapikseliä Sisällöntuotanto ja palvelut
  • Animoituja ja kuvattuja minielokuvia projisointeihin
  • Järjestelmän huolto ja etähallinta Myymäläkanava (KCM-TV)
  • 32 kpl Panasonic TH-42PH30 -plasmanäyttöjä.

 

TEKSTI ja KUVAT Ville Miettinen


AIHEET

Energia

Turvallisuus

Tehokkuus

Kaukoviisas

Video

KAUKOMARKKINAT

Yhteystiedot

UUTUUDET