Audiovisuaalisia teemoja vaihtelemalla kylpylän on helppo uusiutua.

Onko tämä Suomen hienoin kylpylä?

26.03.2012
Peurungan avaruuskylpylän visuaalinen maailma mykistää vierailijan. Jos tähän joskus kyllästyy, maisemaa ja teemaa voi vaihtaa nappia painamalla.

Peurungan uudistuneessa kylpylässä käy vipinä. Kolmessa kuukaudessa keskuksessa on vieraillut 70 000 ihmistä, parhaimmillaan parituhatta asiakasta päivässä.

Sisällä odottaa visuaalinen yllätys, joka nostaa huulille spontaanin huokauksen – vau!

Toisin kuin kylpylöissä yleensä, Peurungassa ei polskita panoraamaikkunoiden takana, vaan sukelletaan avaruusmaisemaan. Suurille projektiopinnoille heijastetut animaatiot ja huikea valo- ja äänimaisema ovat kuin planetaariossa.

”Vastaanotto on ollut erinomainen, odotuksia parempi. Haimme vau-efektiä, ja siinä onnistuttiin”, iloitsee kylpylän palvelujohtaja Jukka Ruuska.

 

Saimme Kaukomarkkinoilta ideoita myös teemakylpylän tuotteistamiseen.
Jukka Ruuska, Peurungan kylpylän palvelujohtaja

 

Reilut viisi vuotta sitten Peurungalla mietittiin uutta strategiaa. Asiakaskunta oli muuttumassa, ja Kuntoutuslaitoksen piti kasvaa matkailuyritykseksi.

Paikan maamerkki, 1970-luvulla rakennettu Liikuntakupoli oli myös teknisesti ja toiminnallisesti vanhentunut. Se päätettiin purkaa ja rakentaa tilalle uusi liikunta- ja toimintakeskus.

 

Moderni, abstrakti ja muunneltava

Kylpyläremontin lähtökohdaksi tuli erottautuminen kilpailijoista.

”Vaikka täälläkin on erittäin kaunis maisema, totesimme että Suomessa on kymmenittäin maisemakylpylöitä.”

Ruuska, arkkitehti Anita Höttönen ja valaistussuunnittelija Jukka Korpihete päätyivät päinvastaiseen ratkaisuun. Ikkunoiden määrä karsittiin minimiin, ja tunnelman luojaksi valittiin valaistus- ja av-tekniikka.

”Halusimme visuaalisen teeman, joka olisi moderni, riittävän abstrakti ja vielä muunneltava. Meillä ei ole varaa rakentaa kylpylää muutaman vuoden välein uudestaan”, Ruuska perustelee.

Tässä vaiheessa mukaan tuli Kaukomarkkinoiden Creation Crew, joka tarjosi projisointitekniikkaa, ideoi ja toteutti avaruusteeman.

© Philips Valaistus

”Kaukomarkkinoilta hankittiin elokuvateatteritasoiset projektorit optiikoineen sekä näitä ohjaava laitteisto. Olemme saaneet Tony Lindqvistiltä tukea ja ideoita myös teemakylpylän tuotteistamiseen. Esimerkiksi asiakasyrityksemme voi vuokrata kylpylän ja hyödyntää esitystekniikkaamme.”

 

Jättiliuku vetoaa vauvasta vaariin

Valaistus, äänimaisema ja kaikki tekniset ratkaisut on suunniteltu niin, että virikkeitä on tarjolla kaiken ikäisille. Yksi varma vetonaula on Pohjoismaiden suurin vesiliukumäki, jolla on mittaa peräti 130 metriä.

”Se on ollut todella suosittu, vanhimmat laskijat ovat olleet 90-vuotiaita ja nuorimmat melkein vauvaikäisiä lapsia vanhempiensa sylissä.” Suurilla kuvapinnoilla voidaan näyttää myös tv-kuvaa ja elokuvia. Teematkin ovat helposti uusittavissa.

”Teeman voi vaihtaa lähes napin painalluksella, ohjaamalla valaistusta, projisiointia ja ääntä. Tämä antaa meille mahdollisuuden uusiutua rajattomasti. Voimme siirtyä vaikka vedenalaisiin maisemiin, avaruuteen, luontoon tai vuoristoon”, innostuu Ruuska.

 

  • Kustannusarvio 12,4 Me
  • Rakennuttaja Perunka-konserni, rakentaja Skanska Oy
  • Suunnittelu Pöyry Finland Oy
  • Valaistussuunnittelu Jukka Korpihete, valaistus Philips
  • Avaruusteema Kaukomarkkinat Creation Crew
  • Ensimmäinen teema avaruuden painottomuuden illuusio
  • 2 kpl Panasonicin PT-DZ110-projektoreita

 

Kaukomarkkinoiden Creation Crew loi Peurungan kylpylähotelliin avaruusteeman, jota esitetään seinällä olevilta jättiruuduilta.

TEKSTI Olli-Pekka Tiainen KUVAt Philips Valaistus


AIHEET

Energia

Turvallisuus

Tehokkuus

Kaukoviisas

Video

KAUKOMARKKINAT

Yhteystiedot

UUTUUDET