"Käyttäjän kokemus rakennusprojektin tuloksesta on valitettavan sattumanvarainen", linjaa Jukka Nieminen pääkirjoituksessaan (Kaukosanomat 1/12).

Putkinäköä

28.03.2012
Kaukomarkkinoiden toimitusjohtaja Jukka Nieminen pohtii suunnittelun tärkeyttä työssä ja elämässä.

PALAVERIN TAUOLLA katseeni osui neuvotteluhuoneen seinää halkovaan putkeen. Käyttövesiputki oli saanut koristeekseen Genelecin kaiuttimen.

Sähköliitäntä oli sijoitettu kätevästi keskelle katonrajaa. Ehkä evoluutio kehittyy niin, että pojanpoikani tai tyttärentyttäreni voi jo siihen ylettyä.

Uudiskohteen toteutus edusti perinteistä ajattelua. Ensin tehdään perustukset ja runko, sitten ryhdytään sisustamaan ja varustelemaan ja katsotaan mitä tulee. Tällä kertaa tuli tällaista.

Mietin miten tällaisesta seinästä voisi tehdä projektiopinnan – kuten asiakkaamme Vantaan Tammistossa ja Laukaan Peurungassa ovat halunneet. Putki saattaisi vähän häiritä visuaalista elämystä tai elokuvakokemusta.

 

KÄYTTÄJÄN KOKEMA rakennusprojektin lopputulos on usein valitettavan sattumanvarainen. Uskon että tämä muuttuu. Talotekniikan suunnittelu lähestyy käyttäjää. Tietomallien ja suunnittelumenetelmien kehittyminen auttaa hallitsemaan kaaosta.

Lähtökohdaksi tulee se, mitä tilassa tehdään. Vasta sen jälkeen suunnitellaan perustus, runko ja talotekniikka.

Jossain vaiheessa neuvotteluhuoneisiin ei enää vedetä kipsilevyä, vaan rakennetaan led-näytöstä tai projektiopinnasta lattiasta kattoon ulottuva kommunikaatioseinä.

Lähienergia, kuten maa-, ilma- ja aurinkoenergia integroituvat ilmanvaihdon, valaistuksen ja kiinteistön kommunikaatio- ja turvajärjestelmien kanssa. Tämä tekee suunnittelusta entistä vaativampaa.

Haluamme olla kehityksessä mukana – suunnittelijan tukena, lähempänä asiakasta.

Tarjoamme asiantuntemusta, koulutusta ja entistä laajempaa tuotevalikoimaa, joista kokoamme valmiita kokonaisuuksia kumppaneidemme valittavaksi.

 

KAUKOMARKKINAT TÄYTTÄÄ tänä keväänä 65 vuotta. Pitkään historiaan mahtuu paljon menestystä sekä kehityksen syömää liiketoimintaa.

Esimerkiksi 1980-luvulla autostereot olivat kysyttyä kulutuselektroniikkaa. Nykyään vain alan harrastajat kokoavat äänentoistolaitteitaan itse.

Konseptointi ja tekninen integraatio yleistyvät myös nykyisillä toimialoillamme. Kaukomarkkinat tarjoaa energiatehokasta kiinteistötekniikkaa uudis- ja korjausrakentamiseen. Haemme maailmalta ja kotimaasta kiinnostavia tuoteratkaisuja, joista kokoamme järjestelmäkokonaisuuksia helpottamaan suunnittelijan, asentajan ja käyttäjän elämää.

Olen ilahtunut innostuksesta ja kiinnostuksesta, jolla henkilöstö, asiakkaat ja uudet päämiehet ovat lähteneet mukaan tähän uuteen vaiheeseen.


AIHEET

Energia

Turvallisuus

Tehokkuus

Kaukoviisas

Video

KAUKOMARKKINAT

Yhteystiedot

UUTUUDET